11 tips voor het maken van een nieuwsbrief

11 tips voor het maken van een nieuwsbrief

27 juni 2018

Laatst blogden we over dat drukwerk niet dood is. Nou e-mail marketing ook niet! Als (online) ondernemer kun je er niet omheen en moet je focus liggen bij jouw e-mail ontvangers.

Wil je een goede nieuwsbrief maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij hebben 11 handige tips voor je op een rijtje gezet. Van het maken van de nieuwsbrief tot en met de verzending.

1. Bepaal je boodschap

Ga bij het samenstellen van een nieuwsbrief uit van je doelgroep. Stel jezelf de volgende vragen: wat zou mijn doelgroep interessant vinden of moeten weten? Is mijn boodschap wel interessant genoeg voor de lezer? Jouw nieuwsbrief moet laten zien dat je begrijpt waar je doelgroep naar op zoek is.

2. Kies een korte en uitnodigende titel

De meeste mensen krijgen tegenwoordig heel wat e-mails op een dag. Na het lezen van de onderwerptitel leest de ontvanger verder of hij haakt af. Iemand zal eerder de nieuwsbrief openen als de titel kort en uitnodigend is. Houd de richtlijn van maximaal 45 tekens aan om er zeker van te zijn dat je het onderwerp ook op mobiel compleet kunt zien.

3. Zet de belangrijkste informatie bovenaan

Niet alle lezers lezen je hele nieuwsbrief. Zet daarom de belangrijkste informatie bovenaan. Zorg er ook voor dat er na een uitnodigende titel een prikkelende alinea volgt om de lezer vast te houden.

4. Gebruik beelden van goede kwaliteit

Gebruik sprekende beelden die betrekking hebben op de inhoud. En zorg er natuurlijk voor dat de beelden scherp zijn. Kwalitatief goede beelden (met voldoende resolutie) leiden tot een grote attentie en een hogere clickfrequentie. Zorg voor een goede verhouding tussen tekst en illustraties zodat de daadwerkelijke boodschap niet verloren gaat door alle afleiding.

5. Maak de teksten niet te lang

Een lezer zal de nieuwsbrief eerst scannen op relevantie voordat hij deze gaat lezen. Gebruik goede tussenkopjes en afbeeldingen om de aandacht vast te houden. Voeg een (hyper)link toe die verwijst naar een uitgebreider artikel of blog op je site. Vergeet niet de afbeeldingen ook klikbaar te maken. Gebruik geen voor de handliggende spam-gevoelige woorden in je mailing en vermijd te veel schreeuwerige teksten met hoofdletters en uitroeptekens in de onderwerpregel of in de inhoud van de mailing.

6. Personaliseer je nieuwsbrief

Maak je nieuwsbrief persoonlijk. Begin je nieuwsbrief bijvoorbeeld met: ‘Beste Olav.’ Een persoonlijke nieuwsbrief spreekt meer aan en het aantal kliks neemt toe. Nieuwsbrieven van Docufiller kun je standaard personaliseren op: e-mailadres, voornaam, tussenvoegsel, achternaam, geslacht en bedrijf. Ook kunnen we op verzoek nog extra maatwerkvelden maken waarop je je mailing verder kunt personaliseren.

7. Zorg dat je nieuwsbrief geschikt is voor mobiel

Steeds meer mensen lezen nieuwsbrieven vanaf hun mobiele telefoon of tablet. Zorg er dus voor dat je nieuwsbrief niet alleen goed leesbaar is op een desktop maar ook op een tablet of mobiel. Deze mailing past zich automatisch aan aan de schermgrootte voor optimaal leesgemak. De digitale nieuwsbrieven van Docufiller zijn gebouwd volgens responsive design. Ze zijn prima toonbaar op desktop, tablet en mobiel.

8. Zorg voor herkenbaarheid

Lezers moeten weten wat ze kunnen verwachten. Ben consistent in je communicatie-uitingen voor een herkenbare uitstraling van jouw organisatie. Zorg er daarom voor dat je een basis template hebt en dat de opzet van je nieuwsbrieven redelijk gelijk is.

9. Kies een goed tijdstip voor verzending

De maandagochtend is niet echt ideaal om een mail te versturen. De week is nog maar net begonnen en de mailbox van de meeste mensen puilt nog uit met mails van de week ervoor. Door te testen kom je erachter welke dagen en tijdstippen het beste werken voor jouw organisatie. Test niet alleen de nieuwsbrief (controleer vooral je links!) voordat je die gaat uitsturen, maar test ook dagen en tijdstippen om te zien welk moment van de week of maand het beste werkt voor jouw organisatie.

10. Meten is weten

Analyseer na het verzenden van de nieuwsbrief de resultaten. Welke nieuwsbrief doet het beter dan andere? Op welke artikelen klikken lezers het meest? Je kunt ook twee vrijwel identieke nieuwsbrieven (tegelijk) versturen en bekijken welke veranderingen tot het beste resultaat leiden. Dus bijvoorbeeld op welke titel klikken de meeste mensen? Docufiller beschikt over uitgebreide statistiekweergave, zo kun je bijvoorbeeld het aantal geopende mails, kliks, bounces, afmeldingen enzovoorts zien.

11. Vertel de ontvangers wat ze nu moeten doen

Dit is dé reden dat je een nieuwsbrief opzet. Schrijf je teksten zo dat ze graag contact met je willen opnemen. Meestal vraag je ze om te klikken op een link, denk aan “lees mijn blog”, “registreer je voor ons evenement”, “vertel jouw verhaal”, … Maar soms wil je dat ze offline actie ondernemen zoals “maak een foto” of “maak kennis met”. Maak duidelijk wat ze moeten doen en je zult merken dat ze steeds vaker luisteren.

 

Heb je zelf nog meer tips om nieuwsbrieven te maken, dan horen we het graag!

 

Wil je meer weten over de nieuwsbrief-templates van Docufiller? Onze professionals helpen je graag verder. Neem contact op met Esther Geldens of Frank Govers voor persoonlijk advies +31 (0)40 204 42 50.

 

blog-karin-dirkx.pngDit blog is geschreven door: 
Karin Dirkx - Online Marketeer bij Docufiller

 

 

Categorie: Informatie en inspiratie, Innovatie en tips
Terug