De vijf fases van online marketing

De vijf fases van online marketing

2 januari 2017

Online marketing is niet meer weg te denken uit het moderne marketingvak. De digitale transformatie gaat sneller dan ooit. Oók voor relatief kleine bedrijven is het hierdoor betrekkelijk eenvoudig om het verschil te maken.

 
Echter, een essentiële voorwaarde is snelheid. In hoeverre dit voordeel ingezet wordt voor online marketing hangt af van de fase waarin het bedrijf zich bevindt.


spider-web-graph.png
 
De mate van volwassenheid van een bedrijf op gebied van marketing is te verdelen in een aantal fases.
 

In het kort zijn de fases als volgt te onderscheiden:

 

Fase 1: Ad hoc

Op bepaalde momenten in het jaar worden proefballonnen opgelaten met oog op meer conversies, zoals hogere omzet, inschrijvingen nieuwsbrief of meer (nieuwe) klanten, zonder een al te duidelijke doelstelling. Veel bedrijven gaan al snel over naar fase 2.
 
 

Fase 2: Planmatig

Na een doelgroepsbepaling worden eenvoudige analyses gebruikt om handmatig campagnes te maken en te optimaliseren. Directie stuurt veelal op gevoel in plaats van data.
 
 

Fase 3: Optimalisatie

Eén dedicated persoon of team is verantwoordelijk voor de marketingcampagnes. Alle resultaten worden geanalyseerd en daarmee geoptimaliseerd. Onder invloed van directie wordt er gewerkt met KPI’s om voortgang te meten.
 
 

Fase 4: Alignment

Alle campagnes van het bedrijf moeten bijdragen aan de strategische ambitie van het bedrijf, waarbij de klant het uitgangspunt is. Directie monitort periodiek de resultaten en past strategie mogelijk aan op basis van de resultaten. Er wordt gewerkt met testbudgetten om te innoveren, nieuwe markten te vinden en nieuwe manieren van marketing te testen.
 
 

Fase 5: Automatisering

De klant staat geheel centraal in de marketingstrategie. Met de integrale marketingstrategie worden op basis van data en door middel van automatisering nieuwe doelen gerealiseerd (bijvoorbeeld hogere omzet, groter marktaandeel).

Weet u feitelijk in welke fase u zit?

Weet u wat u moet doen om naar een volgende fase te groeien? Om een beeld te krijgen waar u staat kunt u gratis en geheel vrijblijvend de Digital Marketing Maturity Scan invullen.
 

 

blog-erwin-de-zeeuw.pngDit gastblog is geschreven door:
Erwin de Zeeuw - Business Manager User Experience bij Digital PWR

 

 

Categorie: Informatie en inspiratie
Terug