E-mailloze vrijdag, doe jij ook mee?

E-mailloze vrijdag, doe jij ook mee?

26 november 2018

Wist je dat 30 november e-mailloze vrijdag is? Al een aantal jaren wil de organisatie van deze dag bewustwording rondom e-mail. Want elke seconde worden er twee miljoen e-mails de wereld in gezonden. In de VS werd ‘casual Friday’ ook ‘no e-mail Friday’ om zo het e-mailgebruik wat terug te brengen.

Waarom e-mailloze vrijdag?

Waarom een dag zonder e-mail? Organisaties willen dat personeel opnieuw met elkaar leert praten face 2 face of via telefoon. Genoeg mails zijn zeker waardevol, maar ook wordt e-mail regelmatig gebruikt als excuus om niet echt te hoeven communiceren of als bescherming voor wanneer het ingewikkeld lijkt te worden.

 

Vermoedens worden bevestigd

Een recent onderzoek bij Britse werknemers heeft dit vermoeden bevestigd:

  • 80% van die werknemers geeft toe dat ze regelmatig e-mail gebruiken om de schone schijn op te houden: ze werken mee ('Ik heb geantwoord!'), maar zoeken niet naar een oplossing voor het probleem. De doos wordt simpelweg heen en weer geschoven.
  • 30% verstuurt mails omdat ze de confrontatie tijdens een gesprek of aan de telefoon te spannend vinden. Men verschuilt zich echt achter hun computer.

 

Één dag niet mailen

Dus laat voor één dag je mail voor wat het is. Moedig iedereen aan bij vragen, discussies of mededelingen even bij elkaar langs te lopen. En inspireer door te bellen naar klanten, prospects en leveranciers.

 

En je nieuwsbrief?

Op e-mailloze vrijdag dus ook geen verzending van nieuwsbrieven naar klanten, prospects, relaties en medewerkers. Een mooi moment om je content kalender nog eens onder de loep te nemen. Sturen we altijd relevante content? Of sturen we om te sturen? Een uitgelezen kans om nog eens goed je format te analyseren, naar je statistieken te kijken en daarmee de toekomstige nieuwbrieven nog beter te maken. Dus maak van e-mailloze vrijdag ook meteen verbeter je nieuwsbrief vrijdag.

30 november, niet mailen maar verbeteren

Wat kun je doen?

Hier 5 acties die je kunt oppakken om je nieuwsbrief te verbeteren en eenvoudig steeds de juiste content te bepalen. 

  1. Bekijk de statistieken van je nieuwsbrieven
    Welke mail werd goed geopend, gelezen en waar werd goed op geklik?  Welke content doet het eigenlijk altijd goed of juist niet goed. Stuur je niet op een vast moment? Kan je conclusies trekken uit het beste verzendmoment? Was content die het niet goed deed ook minder relevant? Of zou er een andere reden voor zijn?

  2. Is het format nog up-to-date?
    Is de vormgeving nog helemaal passend bij wat je verzend en bij je huisstijl? Of is de nieuwbrief vormgeving aan een update toe?

  3. Maak een testplan
    Ga eens testen. Maak twee versies van je nieuwsbrief en geef ze allebei bijvoorbeeld een andere onderwerpregel. Je kan zo zien welke onderwerpregel het beste werkt. Als je regelmatig testen uitvoert blijf je ook altijd optimaliseren. Learnings neem je weer mee in toekomstige nieuwsbrieven. Let wel op: Stuur je naar kleine groepen, dan zijn de testresultaten minder betrouwbaar dan wanneer je naar grotere groepen stuurt. Is je database te klein om goed te kunnen testen? Doe dan eens een onderzoek onder je ontvangers, door het ze simpelweg te vragen. 

  4. Maak een contentkalender voor de komende maanden
    Wanneer je op tijd nadenkt over wat je wilt vertellen zul je zien dat content maken makkelijker wordt. Ad hoc content bedenken omdat het alweer tijd is voor de nieuwsbrief is vaak niet de meest relevante content. De enige ad hoc content die goed scoort is die content die snel en creatief inhaakt op een actualiteit.

  5. Denk in formats
    Moeite met steeds weer content bedenken voor je nieuwsbrief, maar wil je het moment niet voorbij laten gaan? Denk eens in formats. Iedere nieuwbrief een bepaalde klant of collega interviewen volgens een vast stramien. Altijd een tip van de maand, week of dag of een lijstje met tips zoals deze top 5. Dit zorgt voor herkenbaarheid. Een succesvol format wordt gewaardeerd met goede open- en klikcijfers.

 

30 november, niet mailen maar verbeteren

Dus, vergeet je mailbox één dag en gebruik deze e-mailloze vrijdag om je nieuwsbrief te verbeteren! En agendeer je nieuwsbrief alvast voor verzending volgende week :)

 

blog-maartje-eradus.pngDit blog is geschreven door
Maartje Claassen-Eradus - Contentmarketeer bij Docufiller

 

 

Categorie: Informatie en inspiratie
Terug