Tips om efficiënter te schrijven

Tips om efficiënter te schrijven

14 januari 2019

Je wilt in minder tijd betere teksten schrijven, net als ik. Na wat onderzoek hoe ik dat aan zou moeten pakken ben ik heel wat tips tegen gekomen. Graag deel ik met je de tips waar ik zelf veel aan heb gehad en nu veel efficiënter schrijf. De belangrijkste les voor mij was om niet direct hele zinnen/alinea’s te gaan typen. Maar begin met de boodschap, aanleiding en het doel, dan ben je al op de helft.

 

De hoofdboodschap

We beginnen dus met de boodschap. Wil je interesseren, inspireren of informeren? Als je dat duidelijk hebt kun je doorpakken naar de hoofdboodschap. Wat wil je communiceren. Dit deel gebruik je later voor de kop.

De aanleiding

Waarom deel je deze boodschap juist nu? Je schrijft natuurlijk niet voor niets, waarom doe je dit en waarom is juist deze boodschap zo belangrijk om te delen met je lezers? Ook dit deel gebruik je later voor de kop.

Het doel

Wat wil je dat de lezer doet met de boodschap? Moet de lezer actie ondernemen, het bericht delen? Hiermee eindig je je verhaal (de staart).

 

tips-om-efficienter-te-schrijven-inzet.jpg

 

Van boodschap naar doel

Welke informatie is nodig voordat het doel een logisch gevolg wordt. Schrijf eerst losse termen op, zoek benodigde achtergrondinformatie, raadpleeg verschillende bronnen. Brainstorm met jezelf. En vergeet daarbij niet de doelgroep duidelijk in de gaten te houden. Als het goed is heb je over je doelgroep al informatie verzameld en heb je enige idee wat hun voorkennis is, hun persoonlijke doel en wat hun uitdagingen zijn die raakvlakken hebben met jouw vakgebied/organisatie.

 

Aan de slag

Je hebt nu de belangrijkste trefwoorden op papier staan. Maak nu met deze informatie kopjes. En val niet direct in de routine om meteen mooie volzinnen en vervolgens complete alinea’s te maken. Dat heeft wat oefening nodig maar na een aantal artikelen lukt dat steeds beter. Na de kopjes ga je verbanden leggen, zodat er een duidelijke structuur ontstaat.

Per kopje bedenk je relevante onderwerpen die erbij passen en kijk of je deze al wat kunt uitschrijven. Misschien komt er al een conclusie of toelichting in je op. Hier ga je echt in op de inhoud. En let op! Vorm volgt inhoud, dus laat de mooie taal nog maar even achterwege. Het gaat niet om perfecte zinnen maar om het invullen van je tekst.

Als je de tekst vorm gaat geven zorg dan voor de juiste tone of voice. Zorg dat deze consistent is doorgevoerd. Laat het vervolgens even liggen en kijk er later nog eens naar. Klaar? Laat het artikel lezen door collega’s. Misschien hebben ze nog goede aanvullende informatie of andere feedback voor je die je nog wilt verwerken, voordat je het gaat publiceren.

 

De laatste stap

Schrijf de titel. Publiceer en deel :)

 

Laatste tip

Zorg ervoor dat de laatste zin van een paragraaf de juiste verwachting geeft van de eerste zin van de volgende paragraaf. Dat is soms wat lastig maar oefening baart kunst. Je zult merken dat de boodschap dan beter overkomt en het artikel prettig leest.

En ik spreek uit ervaring: op deze manier schrijf je echt veel efficiënter zonder dat dat ten koste gaat van de kwaliteit. De structuur wordt snel duidelijk. Ook of het onderwerp wel aansluit bij jouw organisatie en doelgroep. En om niet te vergeten: het bespaart tijd. Dus extra ruimte in de agenda voor een uitgebreide lunch of gewoon nog een artikel.

Veel plezier met schrijven!

 

Nog niet uitgelezen? Hier nog meer schrijftips:

 

 

blog-karin-dirkx.pngDit blog is geschreven door: 
Karin Dirkx - Online Marketeer bij Docufiller

 

 

Categorie: Informatie en inspiratie
Terug