Merken moeten leunen op bedrijfswaarden en een standpunt innemen

Merken moeten leunen op bedrijfswaarden en een standpunt innemen

15 november 2021

Wat is er nodig om een merk op te bouwen dat blijvend is? Een van de vele vragen waar marketeers nog steeds dagelijks aan denken. En dat is niet vreemd, jouw merk betekende namelijk nog nooit zoveel als nu. In 5 blogs willen we verschillende inzichten delen over hoe je een duurzaam merk opbouwt.

Eerder hadden we het al over de kracht van focus en merkaffiniteit. Aanvullend daarop gaan we nu in op bedrijfswaarden.

 

Je merk kan maar beter iets te zeggen hebben

Consumenten nemen tegenwoordig steeds meer aankoopbeslissingen op basis van wat een merk zegt, hoe het handelt en waar het voor staat. Dat geldt natuurlijk ook voor merken die een dienst verkopen.

Hoe moeten externe partijen weten wat nou typisch bij jou als bedrijf past en wat niet? Merkwaarden zijn nuttig om in te zetten wanneer jouw bedrijf actief is in een concurrerende branche. Door merkwaarden te hebben geef je richting.

 

De druk is groot voor de marketeer

Je moet antwoorden hebben op vragen als ‘Waarom bestaat het bedrijf eigenlijk?’, ‘Wat is het doel?’ en ‘Wat houdt de missie in?’. De waarden en waar het merk om geeft kunnen een grote rol spelen bij het vormgeven van hoe jouw merk wordt waargenomen, en de richting die jouw organisatie op lange termijn inslaat.

 

Waarom is het zo belangrijk dat jouw merk een standpunt inneemt?

Om terugkerende klanten te hebben en klanten die loyaal aan je zijn, die echte merkaffiniteit hebben, betekent dit dat ze echt in je moeten geloven én dat je samen achter dezelfde waarden staat. Ze moeten jouw verhaal vertrouwen en zelfs ervaren.

Het is daarom van belang om authenticiteit te waarborgen als het gaat om het bouwen van een duurzaam merk.

‘Moderne’ consumenten verwachten ook meer transparantie en authenticiteit.

In veel opzichten eisen ze dat zelfs. Ze verwachten dat bedrijven een standpunt innemen en een doel hebben om positieve invloed uit te voeren op de samenleving.

 

Groter bereik

Consumenten zijn tegenwoordig vaak bezorgd over hun gezondheid en hun image. Ze geven erg veel om authenticiteit, transparantie, gemak en kwaliteit. Vertegenwoordigt jouw merk hun waarden wel of beter dan die van de concurrent dan ga je dat vanzelf merken in positieve reacties en in een groter bereik.

 

 

Dit blog is onder andere tot stand gekomen door het bijwonen van een audio conferentie voor brand builders door marketeers en creatieve van bekende merken.

Eerder verschenen in deze reeks:

 

Wat kun je nog meer verwachten in de volgende blogs?

 

 

blog-karin-dirkx.pngDit blog is geschreven door: 
Karin Dirkx - Online Marketeer bij Docufiller

 

 

Categorie: Informatie en inspiratie
Terug